Přihlaš se k odběru, ať se jako první dozvíš o nových receptech, článcích a soutěžích. Už Ti nic neunikne ;)

Chia semínka jako energetická superpotravina

V této sekci se chci zaměřit na superpotraviny a další suroviny, s kterými se ve veganském jídelníčku často setkáte. Budu povídat o tom, co jsou zač, jaký mají vliv na tělo, co obsahují a tak dále. Začínáme s Chia semínky.

Chia semínka jsou malá černá semínka Šalvěje hispánské, která roste v jižní Americe. Už Aztékové a Mayové považovali Chia semínka za velmi důležité jídlo, které se považovalo za zdroj energie při extrémní fyzické zátěži, a které dokonce svého času sloužilo jako platidlo.

Chia semínka jsou nadupaná nutrienty, patří proto do skupiny Superpotravin. Pro vegany jsou skvělým zdrojem bílkovin, zajímavá jsou ale nejen pro vegany, a to právě díky obsahu minerálů. Chia semínka jsou bohatá na vápník, železo, hořčík, fosfor, potassium, sodík a zinek. Také obsahují vitaminy, jako Vitamin C, Thiamin, Riboflavin, Vitamin A a Vitamin E. A to všechno v pouhých 486 kaloriích na 100g, což je zhruba 137kcal na porci (2 lžíce). source

Už jenom z pohledu na nutrienty, které Chia semínka obsahují je jasné, že budou mít na vaše tělo pozitivní vliv. Vitamin A je super pro oči, růst, a plodnost (platí u mužů i žen). Vitamin E je antioxidant, což znamená, že zpomaluje proces stárnutí, také má pozitivní vliv na krvetvorbu a opět na plodnost. Vitamin C pomáhá metabolizovat aminokyseliny, napomáhá buněčnému dýchání, vstřebávání železa a syntéze kolagenu. A samozřejmě má pozitivní vliv na imunitu. Thiamin dodává tělu energii, zlepšuje náladu a paměť, podporuje srdeční aktivitu a nervový systém a v neposlední řadě odbourává toxické látky. Riboflavin se podílí na metabolismu tuků a bílkovin, má vliv na zrak, kůži, srdce a také se podílí na procesu přenosu kyslíku do svalů.

Celkový vliv Chia semínek je součtem benefitů těchto nutrientů. Mají tak v podstatě pozitivní vliv na celý váš organismus, navíc jsou plné antioxidantů, které zpomalují proces stárnutí. Vhodné jsou také pro ty, kteří se snaží shodit nějaké to kilo – ve chvíli, kdy Chia semínka namočíte, pokryjí se gelem, tento gel snižuje hladinu cukru v krvi, což znamená, že pocit hladu se dostaví později, než například po kousku ovoce. Samozřejmě to ale není hned, Chia semínkům trvá cca hodinu, než začnou snižovat hladinu cukru v krvi, tím pádem je dobré je nejíst ve chvíli, kdy už máte hlad, ale naopak s větším předstihem.

Chia semínka jsou vhodná pro každého, nicméně nejvíce je ocení sportovci a právě ti, kteří jsou vystaveni těžké fyzické činnosti, právě proto, že Chia semínka jsou zdrojem energie, jsou lehce stravitelná a mají nízký glykemický index.

Chia semínka skladování

Chia semínka

Skladování a užití

Chia semínka automaticky přesypávám do kořenky, nebo jiné uzavíratelné nádoby, stejně jako u koření či jiných semínek hrozí napadení moly apod. U Chia semínek je zároveň důležité, aby nenavlhla, protože právě tím nabudou na objemu a ze sypkých semínek se stane hustější směs, konzistenčně připomínající pudink. Právě díky tomuto jevu se Chia semínka používají na zhuštění, ať už do pudinků, či marmelád, nebo také v mnoha receptech nahrazují vajíčko.

Chia semínka ve vodě

Namočená Chia semínka

Chia semínka jdou zpracovat na spoustu způsobů, já jsem se nakonec rozhodla, sem přihodit pár odkazů, jelikož receptů s Chia už tady touhle dobou pár je. Ke článku se nebudu vracet, abych každý recept s Chia doplnila, proto jestli chcete vidět všechny recepty, které tady jsou, použijte vyhledávání, kam jednoduše napište „Chia“.

Recepty:

 

Vaříte podle mých receptů? Nezapomeňte nahrát výsledek na Instagram, označte mě na fotce @jona.veglife a přidejte #vegajemega :)

Share this article

No Comments Yet.

What do you think?

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.