Přihlaš se k odběru, ať se jako první dozvíš o nových receptech, článcích a soutěžích. Už Ti nic neunikne ;)

Avokádo jako hvězda zdravých potravin nejen mezi ovocem

Avokádo je tropické ovoce, plod stromu Hruškovce přelahodného, které je považováno za jedno z nejvýživnějšího ovoce a někdy bývá dokonce řazeno mezi superpotraviny. Avokádo pochází  ze střední Ameriky, pravděpodobně z území Mexika a první zmínky o něm jsou známy z období asi 10 tisíc let před naším letopočtem. Není tedy divu, že avokádo hraje významnou roli v mexické kuchyni a právě odtud pochází řada tradičních receptů s tímto ovocem.

Avokádo se od ostatních druhů ovoce liší svým složením, obsahuje totiž jen velmi málo cukru, za to obsahuje velké množství tuku a i obsah bílkovin je na ovoce poměrně vysoký. Než se tady zvrhne diskuze „takže po avokádu ztloustnu“, pojďme si říci, že tuk je hlavním zdrojem energie a napomáhá tělu vstřebávat některé důležité nutrienty a je tedy pro život nezbytný.  V tuku avokáda jsou obsaženy důležité omega-3 a omega-6 mastné kyseliny, a celkově je tuk v avokádu považován za tzv. „zdravý tuk“, protože snižuje hladinu škodlivého cholesterolu a nezvyšuje tak riziko srdečních onemocnění. Zatímco konvenčně se stravující lidé mají tuku v potravě dostatek, nebo spíše častěji přebytek (a to povětšinou toho nezdravého), vegani mají, soudě dle jídelníčků, které jsem měla možnost vidět, často tuky zastoupené ve stravě jen minimálně, což je ovšem chyba. Jelikož avokádo tvoří z více jak 75% právě tuk, je pro vegany vhodné, aby ho alespoň čas od času do jídelníčku zařadili, čímž ale nechci říct, že je to jediná potravina, z které získávají vegani tuk.

Pokud bychom si chtěli představit složení avokáda na reálném příkladu, použijeme průměrnou porci, tj. 150 g, a to nejčastěji prodávaného avocada Hass. Tato porce by obsahovala 14.7g tuku, 3g bílkovin a pouze 1g cukru [1]. Pro srovnání, stejná porce jablka by obsahovala <1g tuku, <1g bílkovin a 15g cukru [2].

Avokádo může ale nabídnout mnohem více, než jen tuky a bílkoviny, jinak by ostatně nebylo možné, aby bylo považováno za superpotravinu. Avokádo obsahuje řadu dalších nutrientů, které mají pozitivní vliv na organismus. V první řadě, jako všechno ovoce a zelenina, obsahuje vlákninu, která se stará o hladký průběh zažívání a průchodnost střev a dodává pocit sytosti. Dále hořčík, který má na starost několik důležitých funkcí jako jsou kontrakce a uvolnění svalů, funkčnost některých enzymů, produkce a transport energie a produkce bílkovin. Draslík zase může snižovat krevní tlak (ve skutečnosti odstraňuje účinky sodíku), snižuje riziko ledvinových kamenů. Jako všechno ovoce obsahuje i vitamin C, který je dobrý pro kůži, kosti a samozřejmě imunitní systém. Avokádo dále obsahuje kyselinu listovou, železo, vitaminy B1, B2, B3, B5, B6 a vitaminy E a K. [3]

Obecně tedy můžeme říct, že avokádo má pozitivní vliv na zrak, kůži, krevní oběh a srdce. Avokádo má také vliv na hubnutí, ale samozřejmě, že když se budete ládovat avokádem od rána do večera, tak něco přiberete, přece jen je to pořád tuk.

O avokádu toho napíšu víc, už pro vás mám připravený článek, jak vybrat správně zralé avokádo a nejspíš připravím i nějaké další. Zatím si můžete projít recepty s avokádem tady na blogu, stačí dát do vyhledávacího pole avokádo, nebo si projděte moje oblíbené recepty na chlebík s avokádem a chia semínky, guacamole, nebo čokoládový pudink

[1] http://nutritiondata.self.com/facts/fruits-and-fruit-juices/1843/2

[2] http://nutritiondata.self.com/facts/fruits-and-fruit-juices/1809/2

[3] https://www.avocadocentral.com/nutrition/nutrients-in-avocado
Vaříte podle mých receptů? Nezapomeňte nahrát výsledek na Instagram, označte mě na fotce @jona.veglife a přidejte #vegajemega :)

Share this article

No Comments Yet.

What do you think?

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.